Sjukskrivning o mina älskade vilddjur ;)

Jag är i dagsläget sjukskriven för min sabla axel tom den 19 juni men sen hoppas jag verkligen att jag kan börja jobba igen även om jag troligtvis inte kommer att kunna göra allt på jobbet o jag får ju heller inte lyfta tungt. Det som jag tycker är så svårt är att läkaren som jag var hos på vårdcentralen (som förövrigt knappt kunde svenska så jag fick bokstavera vad han skulle skriva i sjukintyget) sa att jag inte får vara rädd för att det ska göra ont medan sjukgymnasten säger att det inte får göra ont… Vem ska man lyssna på? Ska ringa o boka en ny tid iallafall till sjukgymnasten o stämma av lite…

Sedan jag bloggade sist har vi hunnit med en lydnadstävling i Eskilstuna o tanken när jag efteranmälde mig var att överraska min uppfödare men typ dagen innan får jag ett mezz: ”Ses vi typ väldigt snart?” 😉 Då hade de lagt ut uppdaterade deltagarlistor på nätet o där fanns vi med… Båda tjejerna var anmälda men jag blev väldigt besviken när vi kom upp o de säger att de kör alla klasser samtidigt på 4 olika planer (!) så det blev väldigt stressigt men roligt att träffa Annica, Malin, Jessica o flera härliga Ryegate’s flattar o sen är det ju alltid trevligt att åka på roadtrip med Adelia o Bianca 😉 Kommer absolut åka tillbaka o starta i Eskilstuna för det var en fin klubb, men då bara med en hund! Resultatet var inte det bästa denna tävling, började med Pippis gruppmoment o då la hon sig på sitt i grupp IGEN o ålade sig på platsen 😦 Sprang o bytte hund o la Wildas plats som hon gjorde kanon 🙂 Hundbyte igen o så Pippis resterande moment. Det var ganska rörigt så jag gick in med inställningen att bryta om hon inte kändes med mig men ändå som en bra träning o jag lyckades faktiskt hålla ihop henne så vi fick poäng på alla moment och skrapade ihop 216 poäng, 3:e pris o placering 4/7. Wilda var ganska taggad när vi gick in på plan o blev lite störd av apporteringsmomenten på plan brevid men hade en härlig inställning! Tyvärr råkade jag trampa på henne precis innan ställande under gång (vet inte om det beror på det) men hon blev lite störd o la sig men jag passade på att säga fot igen o göra ett nytt ställande direkt som hon gjorde jättefint 🙂 137 poäng, 3:e pris o placering 9/11. Hittar inte kritiklapparna!

Efter den tävlingen fick tjejerna ta det lugnt i några dagar men i tisdags åkte vi upp till bruksa för att dra igång igen 😉 Wilda gjorde en 10 mässig platsliggning annars kändes hon loj men det var varmt o vi hade gått utmed kanalen innan vi åkte upp så hon var nog ganska trött ❤ Pippi var lite fladdrig men helt okej fram tills jag skulle köra rutan… 15(!) felaktiga rutskick trots belöningshållaren i rutan, sista skicket var bra o då slutade jag. Fick hjälp med en vittring också o där är hon faktiskt väldigt, väldigt duktigt, tur att vi har ett moment som inte har krånglat (ännu)… Såg att Pippi var lite svullen/sned vid nosen o läpparna men troligtvis hade hon bitit sig vid apporteringen eller blivit stucken av något djur för det var borta morgonen därpå 🙂

Jag har till o från funderat på att pensionera Pippi från tävlandet eftersom det är så mycket tragglande med henne o det känns som vi hamnar i konflikt o det är inte roligt längre när det blir så, men vi får se hur det blir för just nu siktar vi på LP3. Efter träningen hos Ingela i fredags verkar det som om hoten om pensionering gjort nytta 😉 Började med att köra ett pass med Wilda med kommendering genom klass 1 o även om känslan inte var den bästa säger fröken att vi har förbättrats en hel del 😉 Efter fikat tog jag ut en laddad o fokuserad Pippi som gjorde 10 mässiga gruppmoment o sen var uppmärksam o lydig i det mesta jag bad henne om 🙂 ❤

Idag var det dags för KM på bruksa o återigen var båda tjejerna anmälda o tidschemat var kanon så Pippi gick först o sen Wilda. Det som var lite spännande var att det var 2 planer o man körde första halvan för en domare (Ulf Erlandsson) o sedan resterande moment för nästa domare (Katinka Ryttse) o trots att tävlingen var inofficiell var det officiella domare vilket var en mycket positiv överraskning 🙂 Pippi satt på sitt i grupp den här gången men kändes oengagerad o strulade lite på platsen men där ska jag fortsätta att utveckla belöningstänket så hoppas jag det blir bättre. Helt okej program även om hon kändes lite loj o oengagerad i fria följet men annars en bra känsla på plan 🙂
Sitt i grupp: 10
Plats: 8 (nosar, lättar bak)
Fritt följ: 8 (ss, sackar i sprången)
Sättande under gång: 8,5 (sent sättande)
Inkallning med stå o ligg: 7,5 (steg i ståendet, sent läggande)
Rutan: 10
Hopp- apport: 8 (bra hopp ut, tar fint, tar lite islag)
Metall: 9 (avslut, bra apport, bra avlämning)
Vittring: 9,5 (nosar runt, tar rätt)
Fjärr: 7 (halvsitter, dk stå, ngt fram, flyttar sig)
Totalt: 271,5 poäng, 1:a pris o klassvinst!!!!!!!!
Hihi, som sagt att jag hade en bra känsla men att det gick så bra trodde jag inte o vi får nu behålla klubbmästartiteln ett år till 🙂

20110613-003557.jpg

Wilda är ju en sån hund där man känner att allt kan hända men det hon gjorde idag på platsen hade jag inte kunnat fundera ut i förväg 😉 För det första fick jag säga ligg 3 (!) gånger men sen låg hon skapligt, bytte skicka ett par gånger. Vid uppsittet sätter hon sig inte o då säger jag: ”Wilda sitt” o hon bara far iväg… Haha, hon trodde jag hade lagt ut belöningsburken o när jag sa hennes namn brukar det ju vara okej att hämta den. Det här är en miss som sätts upp på pluskontot då jag känner att jag verkligen är på rätt väg med belöningen o träningen i gruppmomenten dock mycket onödiga poäng bort för utan den missen hade vi varit på prispallen 😉 Under programmet kändes hon överlag ganska seg o oengagerad men tydligen såg det bättre ut än vad det kändes…
Plats: 6
Tandvisning: 10
Linförighet: 7 (sena sättanden, pendlar)
Läggande: 9 (sen start)
Inkallning: 8 (vid sväng, dåligt avslut)
Ställande: 8,5 (ss, framföring, stannar bra, avslut)
Apportering: 7,5 (tar innan, håller bra, rullar)
Hopp: 9,5 (utmärkt hopp, avslut)
Helhet: 10 av domare 1, 9 av domare 2 (trevligt framförd, pigg alert hund, bra förararbete)
Totalt: 159,5 poäng, 2:a pris o placering 6/10
Här säger jag tur att det inte var officiellt för då hade jag inte blivit glad över att det fattades 0,5 poäng men idag kändes det bara bra 😉

20110613-003730.jpg

Nu laddar vi för Nyköping på tisdag! Tack alla för en mycket trevlig dag på bruksa 🙂

God natt!
Ta hand om Er ❤